Vrolijk pasen...
de paasvakantie is van start gegaan.
Toch gaan we ook deze vakantie de blog verder aanvullen met allerlei activiteiten.
Aarzel zeker niet om activiteiten te herhalen (zie vorige berichten), kleuters houden namelijk van herhaling en gaan hierdoor nog meer hun kennis uitbreiden.
Veel plezier!
de paasvakantie is van start gegaan.
Toch gaan we ook deze vakantie de blog verder aanvullen met allerlei activiteiten.
Aarzel zeker niet om activiteiten te herhalen (zie vorige berichten), kleuters houden namelijk van herhaling en gaan hierdoor nog meer hun kennis uitbreiden.
Veel plezier!
Gekke eitjes...
Kijk en luister goed naar het liedje ... herhaal het regelmatig en zing het mee.
Herken en benoem kleurtjes...
Neem daarna je werkblad en voer de opdracht uit:
1) ga op zoek naar ronde dingen
2) stempel heel veel stippen op het ei
variatie op de activiteit:
teken zelf een ei (groot/ klein, verschillende soorten papier, karton)
stempel met je vinger
maak stippen met andere materialen: stiften, kleurtjes, stickers, vraag mama of papa om stippen uit te knippen en kleef ze op,...
Voer ook de volgende wiskundige opdracht eens uit (en herhaal ze regelmatig).
nodige materiaal:
lege eierdoos (4 of 6 stuks)
plasticine of maak zelf zoutdeeg (recept zie vorig berichtje) waarmee de kleuters eitjes kunnen boetseren
opdracht:
1) maken van neitjes met de plasticine
2) mama en/ of papa geven mondelinge opdrachten: varieer in de cijfers,leg het accent op wegdoen en bijdoen, oefen het tellen.
(peuters tellen synchroon tot 5, de oudste kleuters tot 10)
steek in elk gaatje één eitje
neem 1 eitje uit de doos en leg het naast de doos
hoeveel eitjes heb je nu?
neem nu 2 eitjes uit de doos
en leg ze naast de doos
hoeveel eitjes liggen er nog in de doos? hoeveel eitjes zijn er weg?
leg terug een eitje in de doos
hoeveel eitjes heb je in je doos?
Herhaal deze activiteit ook door gebruik te maken van andere materialen vb:
-gebruik doppen van flessen i.p.v. plasticine eitjes en leg ze in een doosje
auto's die de garage inrijden
snoepjes en een doos (als afsluiter mag er misschien wel een snoepje gegeten worden)
stukken fruit en maak daarna een fruitsalade met je kind
Opmerking: gebruik wel maar max 6 stuks om de wiskundige bewerkingen mee uit te voeren (bij de peuters zelf 3) anders gaat het te veel worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten