Jules zit bij juf op de schoot en hoort een raar geluid...
vanwaar komt dat geluid? waarom gromt juf haar buik?
Juf vertelt dat ze 's morgens niet gegeten heeft...dat is echt niet flink reageert Jules.
Het ontbijt is heel belangrijk, net zoals de andere maaltijden.
We luisteren samen naar het verhaal van Jules en leren een liedje.

We leren dat gulzig zijn niet inorde is.
En ook verschillende ingredienten door elkaar eten is niet gezond en lekker.
Arthur vertelt dat zijn mama lekkere en gezonde broodjes klaarmaakt.
We gaan eens een kijkje nemen.

We worden verwelkomt door Arthur zijn mama en oma
en krijgen een snoepje.

We bekijken alles eens van dichtbij en inderdaad...
het ziet er allemaal heel lekker uit!

Ruime keuze op de kaart!

Arthur en zijn mama trakteerde met lekkere donuts uit de zaak!
Bedankt voor de lekkere donuts...
ze hebben gesmaakt!

De volgende dag gaan we brood halen bij de bakker en smeren we zelf onze boterham.
Eerst oefenen met verf en plastic mesjes, daarna gaan we aan de slag met echte messen.
Mmmm...lekker!
We letten er ook op dat onze brooddoos steeds in de bak ligt, anders hebben we geen boterhammetjes voor in de eetzaal.
Jules vertelt dat zijn mama zijn doos eens vergeten was:
liedje:
een boterham, een boterham
een boterhammetje eten
met kaas, met ham een beetje jam
kei lekker moet je weten
een boterham, een boterham
een boterhammetje eten
ik zoek mijn doos
mijn doos vol brood
maar mama is ze vergeten!

De grote zonnetjes kleven appeltjes en peren IN de juiste boom.
De kleine zonnetjes kleven rode appeltjes IN de boom.

Ons vriendje Ennes is super trots op zijn doppenwerkje.
We maken ook kennis met gezonde en minder gezonde voedingswaren.
Ook met drankjes moeten we opletten...
Bouwen met bekers en blokken...
Water is gezond!
Water komt uit de kraan...we leren dat we spaarzaam moeten omgaan met water: dus als we klaar zijn doen we de kraan dicht.
Waarvoor gebruiken we nog meer water?





We schilderen met WATERverf...
en laten ons inspireren door kunstwerken met lijnen en cirkels.
Wat hebben we nodig:
waterverfjes, penseel, potje water en doekje.
Opgelet...van dit potje water mogen we natuurlijk NIET drinken!!!
/stickers-duim-omhoog-emoticon.jpg.jpg)
Mooie resultaten...

Woensdag ging de vertelkoffer mee met Wisdom...
We herkennen Bumba, superhelden, auto's en een telefoon.
We voeren gesprekjes aan de telefoon en luisteren naar de ring tonen.

Wij doen mee...
zo steken wij zieke kinderen een hart onder de riem.

Niet iedereen wou op de foto met Jules en de grote knuffelbeer...
maar we steunen de zieke vriendjes wel door onze pyjama aan te doen.
De komende weken gingen we normaal verder gaan met het uitdiepen van het project 'ik ben en blijf fit en gezond'.



We gingen het nog hebben over een goede nachtrust, hygiene, sport/ bewegen, de tafel dekken, naar de winkel gaan ...
en natuurlijk ging ook pasen (eitjes) verwerkt worden in dit project.
Jammer genoeg moeten we deze activiteiten even aan de kant plaatsen.
In de klas werd er al gesproken over dat het belangrijk is dat we nu extra goed voor onszelf en ook voor anderen moeten zorgen.
Dit doen we door rekening te houden met volgende maatregelen:
we wassen de handen heel regelmatig
niezen of hoesten doen we aan de binnenkant van de elleboog of we houden ons handje voor de mond (en daarna handen wassen)
papieren zakdoeken IN de vuilnisbak
als je ziek bent blijven we thuis
Deze poster werd gebruikt....

Enkele extra tips:
- Zorg ervoor dat je naar de zorgen je kind luistert en hun vragen op een leeftijd passende manier beantwoordt; overstelp ze niet met te veel informatie. Moedig hen aan om hun gevoelens te uiten en te communiceren. Bespreek de verschillende gevoelens die ze kunnen ervaren en leg uit dat dit normale reacties zijn op een abnormale situatie.Laat kinderen zien wat symptomen zijn, zodat ze kunnen laten weten als ze zich niet lekker voelen. Dat kun je bijvoorbeeld met een pop doen.
- Benadruk dat kinderen veel kunnen doen om zichzelf en anderen te beschermen. Introduceer bijvoorbeeld het concept van sociale afstand (verder van vrienden af staan, grote drukte vermijden, mensen niet aanraken als dat niet nodig is, enz.). Richt je ook op goed gezondheidsgedrag, zoals hoesten en niezen bedekken met de elleboog en handen wassen.
- Laat zien waarom het zo belangrijk is om handen 20 seconden met zeep te wassen. Leg bijvoorbeeld een kleine hoeveelheid glitter in de handen van je kind en laat ze deze wassen met alleen water en merk op hoeveel glitter er nog over is. Laat ze daarna 20 seconden wassen met water en zeep en kijk hoe de glitter verdwenen is.
- Controleer ook of de kinderen echt hun handen wassen (niet gewoon spelen met water)
Kijk en luister samen naar de handwashing song
Hopelijk is dit alles snel achter de rug en zien we mekaar weer na de paasvakantie.
Wij houden jullie op de hoogte via de blog en via de facebook pagina van de school.
Wij duimen voor een snelle en goede afloop.
Hou jullie gezond!

Geen opmerkingen:
Een reactie posten