zaterdag 10 oktober 2020

herfst in de klas




Maandag zijn we gestart met bewegingsopvoeding.
Samen met juf Shanti lieten we de herfstblaadjes dansen.
We verzamelen blaadjes voor op de parachute.
Ondertussen nemen we vorm en kleuren waar van de verschillende blaadjes.








Blaadjes voor in de klas en blaadjes voor in de bladkorf.





Terug naar de klas....


In de klas bouwden we zelf een bladkorf met blokjes en praten we over de bewegingsles.




We hangen herfstblaadjes aan de boom...
dit doen we nu zelfstandig.









We leren ook nog een herfstliedje en herhalen ons liedje van vorige week:



We luisteren goed naar het ritme van de muziek.


Ga even naar volgende link (copy en plak) en je komt te weten hoe onze activiteit verloopt...
https://youtu.be/IUQWuSzOnGA


We leren en herhalen woordjes in de boeken/ taalhoek





We maken van 2 helften weer één geheel







Dinsdag was er een bewegingsomloop


We luisteren naar het verhaaltje van Jonnie de spin.
We herkennen en benoemen gevoelens en beelden ze uit.








Marylyn de spin is een vriendje van Jonnie.
We luisteren en zingen mee met het liedje en ook zij kriebelt op ons buikje en armen,...(herhalen kriebellied vorig project en kleuters worden gekriebeld door Marylyn)



Op vraag van kleuters bakken we ook een taart (cake).
We maken er 2 en proeven het verschil tussen warme taart en de dag nadien een afgekoelde (koude) taart.
Dus zaten er nog koekjes in de boekentas deze week...
jullie weten nu hoe dit komt!















Deze week leerden we ook wat meer over de egel.
We weten dat hij scherpe tanden heeft en dat hij soms ook een appeltje lust dat op de grond gevallen is.
In het verhaal over stekeltje komen we te weten dat egels traag zijn en dat ze zich tot een bolletje kunnen rollen. 


We tekenen een appel voor stekeltje.





Oei..waar zijn de stekels van stekeltje?
Wij geven ze terug!




Jules vertelt over zijn uitstap met opa naar het bos....
wij trekken er ook op uit!




Op stap...
En Jules gaat ook mee!


Blaadjes kennen we al maar we vinden nu iets nieuws...kastanjes van aan de bomen die op de grond gevallen zijn.
Ook takjes liggen op de grond.
We gingen ook op zoek naar Jonnie of Marylyn de spin maar die hebben we niet gevonden.




Dit is geen kastanje?



Even tijd om te poseren voor een groepsfoto!


Hoe sterk zijn we?
We proberen de boom omver te duwen en voelen eens aan de ruwe schors.



Deze keer zien we ook de eendjes



In de klas spelen we een spelletje met de kastanjes.
(rollen) en laten we ons inspireren door kunstenaars die een spinnenweb schilderden.







Spider web art



Marc Del Moynes spinnenweb

We schilderen een spinnenweb met takjes.



In de poppenhoek maken we taartjes en cake,
dekken de tafel en vieren feest voor de dieren uit het bos.





Ook de uil kwam op bezoek (vertelkist).
We weten dat de uil overdag normaal slaapt en dat hij 's nachts tot leven komt.


We zingen samen het liedje en vertellen waar het uiltje neer daalt.

liedje 
uiltje uiltje vlieg op en neer
uiltje uiltje daal nu maar neer....
(de uil zit nu op de tak, op het hoofd van Jules, bij de egel,...)


De verteltafel en muur vullen we steeds verder aan...
op deze manier breiden we onze woordenschat  uit (of herhalen hem).




Volgende week starten we weer met de vertelkoffer.
Iedere week krijgt een vriendje van de klas het koffer doosje mee naar huis (op woensdag).
Je gaat met mama en/of papa op zoek naar iets leuks waarover je dan komen vertellen in de klas.


Er was ook vraag om een uiltje te knutselen...dit gaan we zeker nog doen.
We spelen verder nog een herfstspelletje, herhalen de liedjes en leren een versje.
het verhaaltje voor volgende week:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten